Muskeltöjning/Stretching (PNF)

Varför ska man stretcha?

Bild: Massage Stretching bidrar till en bra hållning och avspända muskler. Det gäller både för personer som tränar och för dem som inte tränar.
Stressigt arbete framför datorn kan vara minst lika påfrestande för kroppen som hårdträning. Uppdragna axlar innebär en statisk belastning av muskulaturen i nacke och axlar med smärtor och stelhet som följd.
Stretching ger bättre balans i kroppen vilket i sin tur ger mindre smärtor, bättre arbetskapacitet och bättre träningsresultat.

Syftet med stretchingen är även följande:
• Bryta spännings- och smärttillstånd
• Prestationshöjande - uppnå normal rörlighet, bibehålla rörligheten och ev. öka den något. Det ”kostar” energi att spänna muskler som inte behövs.
• Skadeförebyggande - undviker stelhet och minskar slaggprodukterna från muskeln (=mindre träningsvärk). Minskar risken för sträckningar och muskelbristningar.
• Snabbare återhämtning vid träning.

PNF betyder Proprioceptiv Neuromuskulär Facilitering och innebär att man genom en speciellt utformad metod underlättar samspelet mellan muskler och nerver.

Du får också förslag till egna stretchövningar.
  Backa